شنبه 22 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 1 توسط 0 نفر)

مهم‌ترين مهارت در راه رسيدن به موفقيت توانايي تعيين اهداف كاملا شفاف و تعريف شده و سپس طرح برنامه‌هاي بسيار دقيق براي جامه عمل پوشاندن به آن اهداف است.

توانايي شما در اين‌كه تصميم بگيريد دقيقا چه مي‌خواهيد، بعد خواسته‌هايتان را بنويسيد، ضرب‌العجل تعيين كنيد، نقشه رسيدن به اهداف‌تان را بكشيد و هر روز روي نقشه‌تان كار كنيد همه و همه شما را در رسيدن به موفقيت‌هاي چشمگير در تمام آحاد زندگي ياري مي‌رساند.

در عين حال، لازم است كه به طور مداوم به يادگيري و توسعه مهارت‌ها و توانمندي‌هاي جديد بپردازيد. ما در عصر اطلاعات زندگي مي‌كنيم. دانش و مهارت، راهگشاي آينده هستند.

به محض اين‌كه متوجه شديد كه خواهان چه چيزي هستيد و آموختيد كه براي دست يافتن به خواسته‌هاي خود لازم است چه نكات ديگري بياموزيد، لازم است كه پافشاري بيشتري به خرج بدهيد و اين خود يكي از شاخص‌هاي مهم در رسيدن به موفقيت‌هاي بسيار بزرگ است. به دنبال دست و پنجه نرم كردن با ناملايمات; رويارويي با ياس و نوميدي و سكندري خوردن‌هاي فراوان است كه به موفقيت‌هاي چشمگيري دست خواهيد يافت. تنها كساني كه پافشاري مي‌كنند و پافشاري مي‌كنند و پافشاري مي‌كنند به قله‌هاي رفيع موفقيت مي‌رسند.

فكر مي‌كنيد در حوزه كاري شما، چه كساني تا كنون به برتري رسيده‌اند؟

امروزه هزاران سخنران، مولف، نويسنده و كارآموز در حال كار و فعاليت در حوزه‌هاي مختلف موفقيت هستند. يكي از برترين‌هاي تجارت پيتر دراكر (Peter Drucker) است. او نسبت به ديگر اشخاص فعال در زمينه تجارت و مديريت بازرگاني در قرن بيستم داراي بيشترين تفكرات تاثيرگذار مي‌باشد.

همچنين سخنران‌هاي بسياري به ايراد خطابه در اين حوزه مي‌پردازند. سخنرانان محبوب من دنيس ويتلي (Denis Waitley)، جيم ران (Jim Rohn)، توني رابينز (Tony Robbins)، زيگ زيگلار (Zig Ziglar) هستند. ضمنا براي ديگر سخنران‌ها ارزش خاصي قايل هستم.

چه شخصيتي؛ زنده يا مرده، را بيش از همه تحسين مي‌كنيد و چرا؟ اين شخصيت چگونه چشم‌انداز زندگي شما را تحت‌ تاثير قرار داده است؟

خيلي از مردان و زنان، خواه كساني كه در قيد حيات هستند و خواه آن‌هايي كه دار فاني را وداع گفته‌اند، در طول اين سال‌ها مرا تحت تاثير قرار داده‌اند. در عنفوان جواني داستان‌هاي زندگي شخصيت‌هايي تاريخي چون اسكندر مقدوني، هانيبال، كوروش كبير، چنگيز خان مغول، ناپلئون بناپارت، ولينگتون، جورج واشنگتن، داگلاس مك آرتور و خيلي‌هاي ديگر را خواندم. در اين ميان به اهميت بسيار زياد شفافيت در هدف‌گذاري، بي‌پروايي، سرسختي، مقاومت، قدرت اراده و تصميم‌گيري، و توان شروع دوباره بلافاصله پس از شكست و نوميدي پي بردم.

به منظور دستيابي به پيشرفت‌هاي فردي مي‌توانم بگويم كه خواندن تمامي جزييات كتاب‌‌هاي ناپلئون هيل، مكس‌ول مالتز، كلود بريستول، ارل نايتينگل، توني رابينز و عمل به راهكارهاي ارايه ‌شده آن‌ها بسيار تاثيرگذار بوده است. هر يك از اين افراد، ايفاگر نقش مهمي در درك موفقيت فردي هستند.

در عرصه تجارت، كتاب‌هاي كساني همچون پيتر دراكر (Peter Drucker)، آندرو گرو (Andrew Grove)، بيل گيتس (Bill Gates)، نيل ركهام (Neil Rackham)، تام هاپكينز (Tom Hopkins)، تام پيترز (Tom Peters) و بسياري ديگر را مطالعه كرده‌ام.

در زمينه پيشرفت‌هاي معنوي، من به شخصه با آلبرت شوايتزر (Albert Schweitzer) در آفريقا تمرين كردم. من عيسي مسيح (ع) و مادر ترزا را بسيار ستايش مي‌كنم. در طول اين سال‌ها، كتاب‌هاي زيادي در حوزه معنويت و آداب و رسوم مذهبي مطالعه كرده‌ام و همگي آن‌ها برايم سودمند و منشا خرد و  بصيرت بوده‌اند.

در تمام اين موارد، در جست‌وجوي اصول جهاني و حكمت بي‌پايان و ابدي بوده‌ام تا بتوانم آن‌ها را در زندگي شخصي‌ام اعمال كنم و آن‌گاه آن‌ها را به ديگران بياموزم تا ديگران نيز در زندگي شخصي‌شان اعمال كنند و به موفقيت نامحدود دست يابند.

به چه كساني؛ خواه زنده خواه مرده، بيشتر ارادت داشته و خود را دنباله‌رو آن‌ها مي‌بينيد؟

نمي‌توانم بگويم كه به كسي بيش از ديگري ارادت دارم. من همه نام‌آوران تاريخ را تحسين مي‌كنم، خاصه فرماندهان بزرگ نظامي كه مي‌توانستند به رغم وجود مشكلات فراوان بر سر راه‌شان به پيروزي‌هاي چشمگيري دست پيدا كنند. افرادي مثل بيل گيتس را مي‌ستايم كه توانست به يك فعاليت‌ تجاري لبريز از هيجان و موفقيت دست بزند. در عين حال به تمام رهبران معنوي زمان خود؛ از هر فرقه و مذهبي كه باشند، ارادت مي‌ورزم و براي همه آن‌ها احترام خاصي قايلم. در نتيجه، فلسفه زندگي من برقراري تعادل ميان بي‌پروايي در رفتن به استقبال خطر و جهت بخشيدن به اعمال و رفتار از يك سو و رسيدن به پيشرفت معنوي و تفكر و تعمق از سوي ديگر است.

تا كنون با چه شكست‌هايي روبه‌رو شده‌ايد و از اين شكست‌ها چه درس‌هايي گرفته‌ايد؟

تا امروز، هر بار كه دست به انجام كاري زده‌ام در كنارش نيز شكست بعد از شكست بعد از شكست را نيز تجربه كرده‌ام. آموخته‌ام كه عقب نشستن‌ها، نااميدشدن‌ها و ناكامي‌هاي موقت در زندگي به همان اندازه‌ عمل دم و بازدم فرايندي عادي و طبيعي هستند. در دوران تحصيل با شكست مواجه شدم. در اولين، دومين و سومين تلاش براي عبور از صحراي بزرگ آفريقا طعم تلخ شكست را چشيدم. حداقل در اولين تجربيات شغلي‌ام شكست خوردم. وقتي دست به كار فروش تمام‌ وقت شدم، در مرحله فروش صدها بار شكست خوردم. وقتي به سمت مديريت روي آوردم، اشتباهات بي‌شماري را مرتكب شدم. در هر مرحله از زندگي و شغلم، پيش از دستيابي به موفقيت بارها و بارها شكست را تجربه كردم.

حاصل تجربياتم چيزي نيست جز ضرورت ايستادگي، ثبات‌قدم و سرسختي. همه آن كساني كه به پيروزي‌هاي چشمگيري دست يافته‌اند، بي‌شك بارها و بارها طعم بسيار تلخ شكست را نيز چشيده‌اند. دليل موفقيت افراد اين است كه هيچ‌گاه، هيچ‌گاه دست از تلاش نمي‌كشند و تن به عقب‌نشيني نمي‌دهند و اهميتي نمي‌دهند كه شكست خوردن تا چه اندازه در نزد ديگران بد به نظر مي‌آيد.

از اين حرفه‌اي كه در پيش گرفته‌ايد و نيز از روند زندگي خود تا چه اندازه ناراضي و پشيمان هستيد؟

خوشحالم در همين جا به همه بگويم كه حقيقتا پشيمان نيستم. اگر هم روزي پشيماني به سراغم بيايد، تنها زماني كه سرمايه خودم را صرف پرداختن به ايده‌هاي ديگر افراد نمايد. به شما اطمينان مي‌دهم كه چنان‌چه بر روي باورهاي ديگران و كسب و كار آن‌ها سرمايه‌گذاري نماييد، به احتمال 99 درصد تمام ثروت خود را از دست مي‌دهيد. آموخته‌ام بسيار بهتر است كه بر روي باورها و كسب و كار خود سرمايه‌گذاري كنيد، چه در اين صورت همه چيز در كف اختيار شماست.

در سال گذشته، به چه نكته‌اي پي برده‌ايد كه براي‌تان بسيار معني‌دار است؟

سال گذشته ساعات زيادي را به مطالعه چرخه‌هاي حيات تجارت‌ها و مشاغل مختلف پرداختم. آموخته‌ام كه هر زندگي، هر شغل، هر محصول، و هر تجارت داراي چهار چرخه تولد، رشد، بلوغ و افول است.

بر هر فردي لازم است كه نگاهي به زندگي خود بيندازد و ببيند كه در اين ”منحني“ در چه جايگاهي قرار گرفته است. من خودم از لحاظ شغلي هنوز در مرحله ”رشد“ قرار دارم. اما برخي از محصولاتي كه ارائه مي‌دهم و نيز برخي از سمينارهايي كه برگزار مي‌كنم وارد مرحله ”افول“ شده‌اند. اما بسياري از ايده‌هاي نوين شغلي من در مراحل ”تكوين“ و ”تولد“ هستند.

شعار شما در زندگي چيست؟

من سه شعار خاص برايان تريسي دارم: ”هر چه سريعتر دست به كار شو!“، ”انجامش بده!“ و ”هرگز تسليم نشو!“

اگر بتوانيد يك چيز را در زندگي تغيير دهيد، آن يك چيز چه خواهد بود؟

منبع: مرجان توكلي - مجله موفقیت

 بازنشر : مجله روانشناسی برتر

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد