دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 2 توسط 0 نفر)

 



به گزارش نامه نيوز، صادق زيباکلام امروز شنبه 94.4.13 طي يادداشتي در روزنامه آفتاب يزد نوشت: در مورد مذاکرات هسته‌اي که اين روزها در وين در جريان است به نظر مي‌رسد تقريبا تمام موضوعات مورد اختلاف، از سر راه برداشته شده و نسبت به آنها توافق صورت گرفته است. در واقع در حال حاضر در خصوص اينکه نطنز چگونه بايد کار کند، براي فردو چه تصميماتي بايد گرفته شود، ميزان ذخاير اورانيوم 20 درصد ايران چه قدر بايد باشد، حجم اورانيوم 3 درصد غني شده در ايران چه ميزان باشد ، سانتريفيوژها چه تعداد در توافق ذکر شود، تحقيقات و توسعه سانتريفيوژها در برنامه‌ هسته‌اي ايران بر چه اساسي باشد و ... تصميمات و توافقاتي صورت گرفته است. البته اين نکته را نبايد در ذهن دور نگه داشت که به هيچ وجه اين تصميمات و توافقات ساده و آسان به دست نيامده بلکه حاصل صد ها ساعت مذاکره بوده است.

في المثل در شرايطي که به نظر من تقريبا موضوعات به سرانجام رسيده ولي روز پنج شنبه 5 ساعت آقاي ظريف با آقاي جان کري به تنهايي مذاکره مي نمايند.اين موضوع نشان دهنده سختي روندي بوده که مذاکره کننده هاي کشور طي کرده اند.شايد اين پرسش مطرح شود اگر در مذاکرات موضوعي باقي نمانده پس چرا طرفين توافق را اعلام نمي کنند که بايد گفت يک مشکل باقيمانده و آن مشکل ابهامي است که غربي ها نسبت به پرونده اي در گذشته دارند. گويا گزارشاتي از قبل در مورد فعاليت هسته اي کشورمان وجود دارد که در اين گزارش ها ادعا شده ايران به دنبال سلاح هسته اي است. اين در حاليست که مي شد اين ابهامات و سوالات غربي ها را در دولت قبل مرتفع ساخت اما متاسفانه مذاکرات 6 ساله آقاي جليلي با 1+5 تنها اتلاف وقت بود. به عبارت ساده در آن دوران کوچکترين گامي در جهت حل اين اختلافات برداشته نشد.

ايران همواره اعلام آمادگي کرده که حاضراست در خصوص اين ابهامات و شبهات با آژانس همکاري کند. اما مشکلي که وجود دارد اين است که حل و فصل اين مشکلات دربرگيرنده بازديد از برخي از سايت‌هاي نظامي ايران مي باشد. ايران نيز حاضر نيست چنين مسئله‌اي را قبول کند.

البته همانطور که اشاره نمودم اين موضوع به سال ها قبل بر مي گردد و در حال حاضر آژانس، آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها يقين دارند که در هيچ کجاي ايران فعاليت‌هاي هسته اي صورت نمي گيرد و تمام فعاليت‌هاي ما در چند مرکز مشخص خلاصه مي شود.

اما به هر حال اين پرونده گشوده است همچنان و بايد بسته شود. البته بسيار بعيد به نظر مي رسد که اين پرونده بتواند خللي در راه رسيدن به توافق ايجاد کند. اين پرونده در آينده حل و فصل خواهد شد.

مع الوصف مي توانيم از حالا آماده توافق شويم.به نظر مي رسد توافق هسته اي نزديک است و در شب هاي معنوي و با برکت قدر مي توانيم به اين مهم برسيم.براين اساس به مردم ايران پيشنهاد مي دهم خود را از هم اکنون براي جشن هسته اي در عيدفطرآماده کنند.
منبع:
http://www.khorasannews.com/onlineNews.aspx?newsid=1786593

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد