شنبه 22 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

اسرار چهار نوع آبمیوه استثنایی

اين روزها وقتي به رستوران‌هاي بزرگ و کوچک غذاهاي سنتي يا حتي فست‌فودها مي‌رويم، ديگر با منوي محدود آب معدني و نوشابه در فهرست نوشيدني‌ها مواجه نمي‌شويم؛‌ بلکه نام نوشيدني‌هاي طبيعي‌تر، تازه‌تر و سالم‌تري مانند آب انار، آب پرتقال، شربت آبليمو، خاکشير يا حتي آب کرفس را هم مي‌بينيم...

مجله اینترنتی فرانشره‌نظر شما، کدام‌يک از اين نوشيدني‌ها مناسب‌تر هستند و کدام گروه افراد، بايد کدام‌يک از آنها را همراه غذاي خود سفارش بدهند؟ در «سفره سالم» اين هفته به بررسي اين موضوع مي‌پردازيم.

يک ليوان آب انار؛‌ 134 کيلوکالري

مصرف آب انار باعث پيشگيري از رسوب چربي در عروق و کاهش سطح کلسترول خون مي‌شود. از طرف ديگر، آب انار جزو نوشيدني‌هاي رقيق‌کننده خون است و با جلوگيري از لخته‌شدن خون در رگ‌ها، امکان ابتلا به سکته قلبي را در افرادي که از فشار يا غلظت خون بالا رنج مي‌برند، کاهش مي‌دهد. آب انار حاوي حجم بالايي از آنتي‌اکسيدان‌هاي مختلف، به‌خصوص پلي‌فنول‌هاست و مصرف آن در پايين‌آوردن سطح چربي بد خون نقش بسزايي دارد. هر يک ليوان آب انار، تقريبا داراي 60 ميکروگرم فولات يا اسيد فوليک است که اين ميزان، مي‌تواند 15 درصد نياز روزانه بدن به اين ريزمغذي را تامين کند. پتاسيم فراوان موجود در آب انار هم از ديگر دارايي‌هاي خوب آن است که به سلامت قلب و تنظيم آب و الکتروليت‌هاي بدن کمک مي‌کند.

براي چه كساني؟ افراد مبتلا به فشار خون بالا، چربي خون، غلظت خون، بيماران قلبي، سالمندان،‌ افراد چاق و داراي اضافه وزن و خانم‌هاي باردار مي‌توانند همراه غذاي خود يک ليوان آب انار تازه سفارش بدهند و از فوايد آن بهره‌مند شوند. خانم‌هاي بارداري که فشار خونشان بالا نيست، مي‌توانند کمي نمک به آب انار اضافه کنند اما افزودن شکر به اين نوشيدني به هيچ‌کس توصيه نمي‌شود.

در چه زماني؟ بهتر است آب انار را بلافاصله پس از صرف غذا بنوشيد تا غلظت، فشار و چربي خون بيشتر كاهش يابد. البته خانم‌هاي باردار بايد آب انار را همراه غذا مصرف کنند تا هم فولات کافي به بدنشان برسد و هم دچار افت فشارخون نشوند.

يک ليوان آب پرتقال؛112 کيلوکالري

يک ليوان آب پرتقال طبيعي، سرشار از انواع آنتي‌اکسيدان، ويتامين‌ها و مواد معدني و بدون چربي‌هاي اشباع، کلسترول و سديم است. هيچ‌گاه با افزودن نمک يا شکر به آب پرتقال طبيعي باعث کاهش ارزش تغذيه‌اي و افزايش کالري آن نشويد. انجمن کودکان آمريکا، مصرف روزانه آب پرتقال را به‌دليل خواص فراواني که دارد، براي تمام بچه‌هاي 6-1 سال، توصيه مي‌کند. ويتامين C موجود در آب پرتقال طبيعي، کمک زيادي به جذب آهن خون مي‌کند و از اين رو مصرف آن همراه غذا به آقايان و افرادي که از فشار و غلظت خون بالا رنج مي‌برند، توصيه مي‌شود. ويتامين C براي تقويت سيستم ايمني بدن هم بسيار مفيد است. پتاسيم که نقش برجسته‌اي در عملکرد عضلات دارد هم به‌وفور در آب پرتقال پيدا مي‌شود. اسيد فوليک، کلسيم، ويتامين B6 و تيامين، از ديگر دارايي‌هاي آب پرتقال هستند. آب پرتقال، جزو نوشيدني‌هاي اشتهاآور هم محسوب مي‌شود به‌همين دليل مصرف آن همراه غذا براي افراد چاق و داراي اضافه‌وزن، چندان مناسب نيست.

براي چه كساني؟ کودکان، افراد لاغر، ورزشکاران، کساني که از کم‌خوني رنج مي‌برند، خانم‌هاي باردار، سالمندان و بيماران مي‌توانند همراه غذاي خود يک ليوان آب پرتقال طبيعي سفارش بدهند.

در چه زماني؟ همراه يا بعد از غذا، بهترين زمان نوشيدن آب پرتقال براي کمک به جذب ويتامين C موجود در مواد غذايي و افزايش اشتهاست.

يک ليوان آب کرفس؛ 42 کيلوکالري

آب کرفس که فقط از ساقه آن تهيه مي‌شود، داراي بالاترين حجم از فيبر غذايي است و جزو بهترين و کم‌کالري‌ترين نوشيدني‌ها در فصل‌هاي گرم سال محسوب مي‌شود. کالري بسيار پايين اين نوشيدني، باعث شده که طرفداران زيادي در بين افراد دچار اضافه‌وزن داشته باشد. برخي از افراد، طعم آب کرفس را به‌تنهايي نمي‌پسندند و ترجيح مي‌دهند که کمي نمک يا شکر به آن اضافه کنند اما پيشنهاد ما، افزودن چند قطره آب ليموترش به يک ليوان آب کرفس براي بهتر شدن طعم آن و افزايش ارزش تغذيه‌اي‌اش است. آب کرفس، داراي بالاترين سطح از پتاسيم و سديم در ميان بسياري از نوشيدني‌هاست و مصرف آن در فصل تابستان، کمک زيادي به تنظيم سطح آب و الکتروليت‌ها و پيشگيري از کم‌آب شدن بدن مي‌کند. مصرف آب کرفس باعث کاهش فشارخون و پيشگيري از ابتلا به يبوست هم مي‌شود.

براي چه كساني؟ افراد مبتلا به يبوست،‌ فشارخون بالا، ورزشکاران، افراد چاق و داراي اضافه‌وزن و آقايان مي‌توانند يک ليوان آب کرفس با غذاي خود سفارش بدهند.

در چه زماني؟ بهتر است آب کرفس را قبل يا همراه غذا مصرف کنيد.

يک ليوان شربت آبليمو؛ ‌65 کيلوکالري

کالري شربت آبليمو براساس يک ليوان آب،‌ 5 قاشق غذاخوري آبليموي ترش و تازه و يک و نيم پيمانه شکر محاسبه شده است. اگر با همين ميزان موادي که گفتيم، شربت آبليمو را در رستوران‌ها تهيه کرده باشند، مي‌توان اين نوشيدني‌ را هم جزو نوشيدني‌هاي کم‌کالري محسوب کرد. شربت آبليمو هم مانند آب پرتقال داراي ويتامين C است اما ويتامين C آنها باهم برابري نمي‌کند. مخلوط کردن شربت آبليمو با آب پرتقال تازه، هم مي‌تواند باعث ايجاد طعم جديدي بشود و هم ارزش تغذيه‌اي و کالري اين نوشيدني را بالا ببرد. مصرف اين شربت مي‌تواند براي افراد لاغر و ورزشکاران مفيد باشد. شربت آبليموي کم‌شيرين به هضم غذا هم کمک مي‌کند و احساس سنگيني را از بين مي‌برد. تنظيم pH معده از ديگر خاصيت‌هاي ليمو ترش و شربت آن است.

براي چه کساني؟ افراد چاق، افراد مبتلا به فشار خون بالا، ورزشکاران و آقايان مي‌توانند همراه غذاي خود شربت آبليموي کم‌شيرين سفارش دهند.

در چه زماني؟ بهترين زمان براي نوشيدن شربت آبليمو، همراه يا بعد از غذاست.

منبع خبر: سلامتیران

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد