استعداد کودکمان را بشناسیم 

استعدادیابی ورزشی کودکان یکی از بخش های استعدادیابی کودکان است که با کشف آن ، میتوانیم زندگی سالم و شادی را برای فرزند خود به وجود بیاوریم تا با توجه به استعداد ورزشی او ، فرزندمان را برای رسیدن به قله های موفقیت تشویق و همراهی کنیم. استعدادیابی ورزشی ، میتواند یکی از دغدغه های جدی افراد علاقه مند به ورزش ، پدران و مادران آینده نگر باشد که با کشف استعداد ورزشی کودکان در زمان کودکی ، آنها را برای داشتن آینده ای درخشان در مسیر استعداد هایشان قرار میدهند. برای اینکه بتوانید استعداد ورزشی کودک خود را کشف کنید ؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید…

اهمیت استعدادیابی ورزش در کودک

می دانیم هر فردی دارای استعداد و توانمندی ویژه ای است و شناخت استعداد کودکان نیز ، میتواند به کیفیت زندگی و آینده ی شان ، تاثیر گذار باشد.

علاوه بر کشف استعداد کودکان در زمینه ی ورزشی ، علاقه و ویژگی های جسمانی و حرکتی و روانی کودک بررسی می شود تا با شناخت ورزش مناسب برای فرزند خود و تلاش برای تقویت آن مهارت ورزشی ، او در آن رشته به مقام های عالی در مسابقات و حتی المپیک برسد ؛ البته نمی توانیم به صورت قطعی قهرمانی کودک را در رسیدن به موفقیت در رشته های ورزشی تضمین کنیم ، چون به عوامل گوناگون بستگی دارد.

مزایای کشف استعداد ورزشی در کودکی

ورزش در سنین کودکی علاوه بر ایجاد سلامتی و نشاط در کودک ، اثر مثبتی بر ذهن آن ها می گذارد و فواید روانی زیادی برای کودکان و نوجوانان دارد و مهارت‌های مهم زندگی را نیز به آن‌ها می‌آموزد.

در ادامه به چند مورد از فواید و مزایای ورزش در سنین کودکی می‌پردازیم. به این نکات دقت کنید تا ورزش مناسب کودکان خود را با توجه به فوایدی که برای آ‌ن‌ها دارد، انتخاب کنید و استعداد ورزشی کودکان را به شکل مناسبی انجام دهید.

استعدادیابی ورزشی در سنین کودکی و انجام ورزش های مورد علاقه ی کودکان ، مزایای بسیار زیادی دارد که بخشی از آنها عبارت اند از :

  1. کمک به رشد جسمانی و روانی
  2. یادگیری نظم و انضباط در کارها
  3. افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
  4. ایجاد پشتوانه برای تیم های ورزشی و….
  5. تضمین حفظ سلامتی جسمانی و روانی
  6. رسیدن به مقام قهرمانی آسان تر می شود
  7. افزایش سرعت در یادگیری مهارت های ورزشی
  8. صرفه جویی در انرژی و زمان ورزشکار و مربی
  9. توسعه ی مهارت های اجتماعی و برقراری ارتباط
  10. جلوگیری از بروز ناهنجاری های ساختاری و عملکردی
  11. پتانسیل بالای ورزشکار برای طی کردن مسیر پیشرفت
  12. تقویت هوش جنبشی-حرکتی افراد و هماهنگی اعضای بدن

چگونه استعداد ورزشی کودکان را کشف کنیم ؟

انتخاب ورزش مناسب برای کودک ، یکی از مهمترین کارهایی است که والدین برای فرزندشان در نظر می گیرند تا از همان دوران کودکی ، یک ورزش را دنبال کند که متناسب با استعداد و علاقه اش باشد و بتواند به سلامت روح و جسم او کمک کند.کشف علاقه و توانایی و مهارت کودک در یک رشته ی ورزشی خاص را استعدادیابی ورزشی کودک می دانیم.

علاوه بر مراحل استعدادیابی ورزشی و سن استعداد یابی در مقاله ی معرفی شده ، راه های دیگری برای کشف استعداد ورزشی در کودک ، وجود دارد. اکنون به معرفی و توضیح این راهکار ها می پردازیم :

مراحل استعدادیابی ورزشی

تست های مختلفی برای شناخت استعداد های پنهان کودکان وجود دارد که قابلیت کشف توانایی های کودک را در هر زمینه ای بررسی میکند تا اگر استعداد ورزشی دارند ، سریع تر از پیش در آن مسیر حرکت کنند.

بعد از آن ، انجام و تحلیل تست های ورزشی دیگر زیر نظر کارشناسان ، به روش سیستماتیک اعتبار بسیار زیادی دارد ، پیشنهاد میشود ؛ که به صورت آزمونی امتیازی است و شاید رقابتی نیز باشد.

در نتیجه ی آزمون استعدادیابی ورزشی ، با معاینه پزشک و کارشناسان ماهر ،معیار هایی برای تعیین ورزش متناسب با توانمندی کودک بررسی میشود :

  1. ویژ‌گی‌‌های تمرین‌ پذیری
  2. ویژگی‌‌های فیزیولوژیکی
  3. ویژگی‌‌های روانی و حرکتی
  4. نیازمندی ها و محدودیت های بدنی
  5. ویژگی‌‌های سلامت و آمادگی جسمانی
  6. قد ، ورزن ، درصد چربی ، استخوان بندی و ساختار بدن و پیکر سنجی و…

در آخر میتوانید بر اساس معیار های مشخص شده ، از یک فرد متخصص در برنامه ریزی برای تغذیه کودک ، کمک بگیرید.

روشی دیگر با عنوان روش غیر سیستماتیک یا سنتی که امتیاز و معیار خاصی برای سنجش ندارد ، وجود دارد که در آن ، استعداد بچه‌ها در رویدادها یا موقعیت‌های مختلف کشف می‌شود. با شرکت کردن کودک در مسابقات و کلاس های ورزشی ، استعدادیابی ورزشی در کودکان انجام میشود.

انتخاب ورزش مناسب برای کودکان

1.فراهم کردن شرایط و روبرو شدن با انواع ورزش ها

سعی کنید کودک را در معرض ورزش های گوناگون قرار دهید و با توجه به رفتار و احساسات او به عنوان یک تماشا گر و یا شرکت کننده در ورزش ، علاقه مندی او را بسنجید

مثلا تماشا کردن مسابقات ورزشی در تلویزیون و یا حضور در مسابقات مختلف به عنوان تماشاچی ، برای کودک بسیار لذت بخش است و او میتواند از نزدیک با انواع ورزش ها همراه شود و نظر خود را نسبت به هر یک از ورزش ها بیان کند.

2.کودک به چه ورزشی علاقه مند است؟

باید بدانیم که انجام چه ورزشی برای کودک ، جالب تر است و جذابیت دارد.
شما میتوانید به صحبت‌های فرزندتان گوش دهید و از نظرات او نسبت به ورزش ها و اولویت هایش برای شرکت در بازی ها به صورت تیمی یا فردی ، آگاه شوید.

مثلا فرزند شما دوست دارد که در ورزش های گروهی و توپی مانند فوتبال ، بسکتبال و یا والیبال و… شرکت کند ؛ و یا علاقه مند به انجام مهارت های ورزشی فردی مثل ژیمناستیک ، دو ، شطرنج ، کاراته ، تکواندو ، دوچرخه سواری و… هستند.

3.ورزش مناسب تیپ شخصیتی و بدنی کودک

دقت کنید که ساختار بدنی و انرژی جسمی کودکان در انتخاب ورزش هایی که به آن علاقه مند هستند ، بالاست.
مثلا کودکان پر انرژی توانایی زیادی در دویدن دارند که می توانند به سراغ ورزش های توپی بروند ؛ اما کودکانی با انرژی درونی کمتر باید ورزش هایی سبک تر را انجام بدهند. این موضوع باید در قد ، وزن ، توانایی های جسمی و… کودکان نیز بررسی شود و با توجه به همه ی نکات ، رشته ی ورزشی فرزندتان را مشخص کنید.


نقش والدین در استعدادیابی ورزشی کودکان

توجه داشته باشید که تمامی اقدامات شما برای تقویت مهارت ورزش

اگر میخواهید به توانایی و علاقه ی شغلی فرزندتان پی ببرید ، همین حالا میتوانید با انجام تست هالند ، به استعداد پنهان کودک خود و شغل آینده ی او را برسید.

تیم متخصص گام برتر بعد از مدت ها بررسی ، کامل ترین و جامع ترین بسته استعدادیابی کودکان را تهیه کرده و به راحت ترین شکل ممکن ، امکان کشف استعداد کودک را می دهد. پیشنهاد ما این است که حتماً محصول بهترین دوره استعداد یابی کودکان را تهیه کرده تا برای کشف استعداد فرزندتان از آن استفاده کنید.

نمایشگاه بذر گل و گیاه زینتی - خانه بذر (khanehbazr.ir)