چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 2 توسط 0 نفر)


دوستانی که نمیدونن هواپیمایی U2 چی هست
یه سرچی بکنند


مشروح/ امیراسماعیلی در نشست خبری مطرح کرد
تشریح جزئیات کشف و اخطار هوایی ایران به هواپیمای U2 آمریکا

خبرگزاری فارس: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) جزئیات کشف، شناسایی و اخطار به هواپیمای U2 شناسایی آمریکا در روز ۲۲ بهمن را تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: تشریح جزئیات کشف و اخطار هوایی ایران به هواپیمای U2 آمریکا


-------------------------------

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء چهار ماموریت کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام پرنده‌های متجاوز را دنبال می کند.


 

وی افزود: 3600 نقطه پدافندی در کل کشور وجود دارد که توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی رصد می‌شود.

 

اسماعیلی ادامه داد: یکی از افتخارات سال 91 ما کشف و شناسایی و رهگیری یکی از تکنولوژیکی‌ترین هواپیماهای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات به نام  u2 است. این هواپیما دارای رادارهای پهلونگر، مستقیم، فراطیفی و شنود الکترونیکی است که می‌تواند تا عمق کشور هدف را رصد کند.


 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه این هواپیما متعلق به آمریکا بود گفت: ما قبلاً هم تجربه این کار را داشته‌ایم و در رزمایش ولایت 89 نیروی دریایی ارتش که در منطقه جاسک برگزار شد به 2 فروند از این هواپیماها قبل از نزدیکی به حریم هوایی اخطار داده شد و آنها منطقه را ترک کردند.


 

وی ادامه داد: در حوالی ظهر 22 بهمن ماه سال 91 یک فروند هواپیمای شناسایی U2 که قابلیت رادارگریزی دارد در منطقه عمومی دریای عمان قبل از نزدیکی به مرزهای ایران اخطار هوایی ما را دریافت می‌کند.


 

اسماعیلی تاکید کرد: در این هنگام هواپیما پاسخ می‌دهد و به اخطار ما تمکین می‌کند و بلافاصله از مرزهای ما دور می‌شود و ما شاهد دورشدن منطقه پروازی این نوع هواپیماها از مرزهای هوایی ایران هستیم.


 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: این هواپیما بسیار پیشرفته است و هواپیمای U2 امروزی با مداومت پروازی بالا و تجهیزات پیشرفته و قابلیت استیلز با هواپیماهای قدیمی بسیار متفاوت است. ماموریت این نوع هواپیماها جمع‌آوری اطلاعات و اخبار از کشورهای هدف است.

 

اسماعیلی همچنین اعلام کرد: این هواپیماها تا فاصله 30 تا 40 کیلومتری با سنتر مرکزی فرودگاه ارتباط دارند و بعد از آن از طریق ماهواره‌‌ها هدایت می‌شوند و باتوجه به ارتفای پروازی 40 هزار تا 70 هزار پایی آنها شنود این نوع هواپیماها بسیار دشوار است.


 

وی ادامه داد: دریای عمان تا اقیانوس هند و جزیره دیه‌گوگارسیا که هواپیماهای آمریکایی در آن مستقرند و بخشی از خلیج‌فارس که ناوهای آمریکایی در آن حضور دارند محل هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین و با سرنشین است.


 

اسماعیل افزود: این هواپیما از جنوب نقطه جیوانی به سمت شرق دریای عمان در حال حرکت بود و سامانه‌‌های راداری و شنود الکترونیک ما لحظه به لحظه آن را رصد می‌کردند تا اینکه این هواپیما به میانه دریای عمان و جنوب شرقی تنگه هرمز و یک‌مایلی مرز هوایی ما می‌رسد و قصد ورود به مرزهای ایران را دارد که توسط رادار خلیج‌فارس (بندرعباس) به آن اخطار داده می‌شود و هواپیما اعلام می‌کند که از هواپیماهای ائتلاف است و از مرزهای جمهوری اسلامی دور می‌شود.


 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) تاکید کرد: احتمالا این هواپیما قصد تصویربرداری و جمع‌آوری اطلاعات از منطقه جنوبی کشورمان را داشته است.

 

اسماعیلی گفت: در هر کجای فضای کشورما در صورتیکه هواپیمایی قصد ورود به مرزهای ما را داشته باشد و به اخطارهای ما توجه نکند هواپیمای متخاصم تلقی می‌شود و استفاده از هواپیماهای شکاری و جنگنده و سپس روشن کردن سامانه‌‌های پدافندی و موشکی صورت می‌گیرد که در خصوص این هواپیما نیز تمام اقدامات تاکتیکی به موازات انجام شده بود.


 

وی در پایان گفت: قرارگاه پدافند هوایی برای حفاظت از مراکز هسته‌ای، حساس و حیاتی از نوعی گسترش تاکتیکی و دفاعی و استقرار در دهلیزها و معابر احتمالی به صورت لایه‌های پنهان حفاظت می‌کند.




لاکهید یو-۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لاکهید یو-۲
Usaf.u2.750pix.jpg
یو-۲
نوع هواپیما شناسایی بلند پرواز
کشور سازنده آمریکا
شرکت سازنده لاکهید مارتین
نخستین پرواز ۱ آگوست ۱۹۵۵
تاریخ رونمایی ۱۹۵۷
تاریخ بکارگیری از سال ۱۹۵۷
بکارگیرنده(ها) آمریکا
تعداد ساخته‌شده ۱۰۴

لاکهید یو-۲ (به انگلیسی: Lockheed U-2) یک هواپیمای شناسایی دوربرد بلندپرواز است که اولین بار در سال ۱۹۵۵ در ایالات متحده آمریکا و به سفارش آژانس اطلاعات مرکزی این کشور ساخته شد. این هواپیمای تک‌موتوره جهت پرواز در ارتفاع بسیار بلند و همچنین همه شرایط آب و هوایی شبانه‌روز تا ارتفاع ۲۱ کیلومتری تولید شده است. یو-۲ همچنین برای تحقیقات سنسورهای الکترونیکی ، کالیبراسیون ماهواره‌ای ، اعتبار سنجی داده‌ها و اهداف ارتباطاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


انواع اولیه لاکهید یو-۲ در جریان جنگ سرد بر فراز خاک کشورهای شوروی، چین، ویتنام و کوبا پرواز می کرد. یک فروند از این هواپیما که خلبان آن فرانسیس گری پاورز نام داشت؛ بر فراز خاک شوروی در تاریخ اول می ۱۹۶۰ توسط یک موشک اس-۷۵ دوینا سرنگون شد. البته فرانسیس گری پاورز اجکت کرده و توسط نیروهای شوروی به اسارت گرفته شد. یک فروند دیگر از این نوع هواپیما که خلبان آن رودولف اندرسون نام داشت در بحران موشکی کوبا و بر فراز خاک کوبا در ۲۷ اکتبر ۱۹۶۲ به وسیله موشکهای اس-۷۵ دوینا ساقط و خلبان آن کشته شد.[۱]


لاکهید یو-۲ از معدود هواپیماهایی به شمار می رود که بیش از ۵۰ سال است در حال سرویس دهی به نیروی هوایی ارتش ایالات متحده است. جدیدترین مدل های این هواپیما به نامهای (U-2S ، U-2R ، TR-1) در سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی وارد خدمت شد. مدل فعلی این هواپیما یعنی U-2S، در سال ۲۰۱۲ باز هم به لحاظ فنی ارتقا یافت. این هواپیما در درگیری های پس از جنگ سرد در افغانستان و عراق شرکت داشته و چندین عملیات چند ملیتی نیروهای ناتو را پشتیبانی کرده است.


محتویات


  • ۱ روند توسعه
  • ۲ لاشه های سرنگون شده ها
    • ۲.۱ چین
    • ۲.۲ کوبا
    • ۲.۳ روسیه
  • ۳ منابع
  • ۴ پیوند به بیرون

روند توسعه


پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده به منظور کمک به تشخیص توانایی های اتحاد جماهیر شوروی به شناسایی بهتر از طریق جاسوسی هوایی تمایل داشت.


در سالهای دهه ۱۹۵۰ میلادی، بهترین اطلاعاتی که دولت آمریکا از داخل اتحاد جماهیر شوروی در دست داشت محدود به عکس هایی بود که توسط نیروی هوایی آلمان در طول جنگ از سرزمین شوروی گرفته شده بود. این عکس ها عمدتاً از نواحی غربی سرزمین شوروی که در غرب کوه های اورال واقع هستند گرفته شده بود. پس از سال ۱۹۵۰ دفاع هوایی شوروی به شدت تمام هواپیماهای نزدیک به مرزهای شوروی را مورد حمله قرار می داد. تمامی هواپیماهای جاسوسی موجود در آن زمان نیز بمب افکن های اولیه ای بودند که برای شناسایی و جاسوسی تغییر کاربرد داده شده بودند: مانند بوئینگ RB-47 . این هواپیماها در مقابل توپخانه های ضد هوایی، موشکهای ضد هوایی و هواپیماهای جنگنده شوروی آسیب پذیر بودند.


لاشه های سرنگون شده ها


لاشه ها و برخی از قطعات باقیمانده از انواع گوناگون سرنگون شده این هواپیما در موزه های چندین کشور به نمایش در آمده است که از جمله این کشورها می توان به چین ، کوبا و روسیه اشاره کرد:


چین


لاشه یکی از این هواپیماها به شماره 56-6691 در شهر پکن در موزه نظامی انقلاب مردم چین، به نمایش در آمده است. البته این لاشه دوباره مونتاژ شده است.[۲] این هواپیما در تاریخ ۱۰ ژانویه سال ۱۹۶۵ در جنوب غربی پکن توسط یک موشک اس-۷۵ دوینا سرنگون شده است.


این هواپیما در اختیار نیروی هوایی تایوان بوده و خلبان آن جک چانگ لی یی نام داشته است. پس از سرنگونی این هواپیما، جک چانگ زنده مانده و دستگیر می شود و در نهایت در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۸۲ آزاد می شود.[۳]


کوبا


برخی از قطعات یکی از این هواپیماها به شماره 56-6676 در سه موزه مختلف در کوبا به نمایش گذاشته شده است. این هواپیما به ایالات متحده آمریکا تعلق داشته و خلبان آن سرگرد رودولف اندرسون نام داشته است. این هواپیما در جریان بحران موشکی کوبا و بر فراز خاک کوبا در ۲۷ اکتبر ۱۹۶۲ به وسیله موشکهای اس-۷۵ دوینا ساقط و خلبان آن کشته می شود.


روسیه


لاشه یکی از این هواپیماها به شماره 56-6693 در موزه نظامی شهر مسکو به نمایش گذاشته شده است. این لاشه متعلق به هواپیمایی است که در تاریخ اول می ۱۹۶۰ توسط یک موشک اس-۷۵ دوینا در استان سوردلوفسک روسیه سرنگون شد. البته خلبان این هواپیما به نام فرانسیس گری پاورز زنده مانده و توسط نیروهای شوروی دستگیر و پس از مدتی آزاد می شود.[۴]


منابع


    • http://www.mashreghnews.ir/fa/print/200783
    • http://www.airliners.net/photo/Taiwan---Air/Lockheed-U-2C/0807795/&sid=809f8c0d8cac3fd0c53e813e7cc38a65
    • http://www.taiwanairpower.org/u2/losses.html
    1. http://www.airliners.net/photo/US-Central-Intelligence/Lockheed-U-2C/1315327/L/
    • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Lockheed U-2»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۰ می ۲۰۱۵).

    بازنشر سایت جادوی کلمات

    مطالب مرتبط

    نظرات ارسال شده

    کد امنیتی رفرش

    چطوری جون دل :)

    هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

    تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد