پنجشنبه 10 خرداد 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)
تنها والدین، معلمان یا کارفرمایان در حریم شخصی شما سرک نمی کشند، دستگاه ها و تکنولوژی های اطرافتان نیز به همین کار مشغول هستند.
مجله خبری لحظه نما:تنها والدین، معلمان یا کارفرمایان در حریم شخصی شما سرک نمی کشند، دستگاه ها و تکنولوژی های اطرافتان نیز به همین کار مشغول هستند.

نگرانی های اصلی ما از شکسته شدن حریم خصوصی بیشتر در مورد این است که آیا گوگل ایمیل های ما را می خواند؟ آیا رئیس اداره یا شرکت استفاده ما از کامپیوتر را تحت نظر دارد؟ آیا پدر و مادرمان به تماس هایمان گوش فرا می دهند؟

مشکل اینجاست که ما اصلا به تکنولوژی های که به حریم خصوصی مان راه می دهیم و اینکه ممکن است چه جاسوسی های انجام دهند فکر نمی کنیم. بعضی از این رصدکردن های تکنولوژی برای دلایل مفیدی ایجاد شده اند اما می توانند به راحتی بر علیه شما مورد استفاده قرار گیرند.

در ادامه به 12 روشی که تکنولوژی ها حریم شخصی شما را زیر پا می گذارند اشاره خواهیم کرد.


1. دوربین گوشی های هوشمند جاسوسی شما را می کنند.

یک دانشجو علوم کامپیوتر در بریتانیا اخیرا مطلبی را منتشر کرده است مبتنی بر این که که چگونه می توانید یک برنامه اندروید بسازید که از لیست برنامه های شما پنهان باشد و با دوربین گوشی درحالی که شما مطلع نیستید عکس بگیرد.

به گزارش مجله خبری لحظه نما سزیمون سیدور مدعی شده است که این برنامه اندروید با استفاده از یک پیش نمایش بسیار کوچک 1 پیکسل در 1 پیکسل به نمایش در می آید. به گفته سیدور، سیستم عامل اندروید به دوربین بدون داشتن پیشنمایش اجازه ضبط نمی دهد و به همین دلیل او این آیکون 1 پیکسلی را ایجاد کرده که البته باز هم از چشم غیر مسلح دور می ماند.

این برنامه به دوربین اجازه می دهد تا در پس زمینه بدون اینکه هیچ هشداری دراین رابطه به کاربر بدهد برای خود فعالیت کند. این مسئله باید توسط گوگل اصلاح شود.


2. "بازگشت به تنظیمات کارخانه" واقعا اطلاعات گوشی شما را پاک نمی کند.

اگر بخواهید گوشی هوشمند قدیمی تان را بفروشید، احتمالا یکبار گزینه "بازگشت به تنظیمات کارخانه" را خواهید زد و همه چیز پاک خواهد شد، درست است؟ خوب نه درست نیست!
شرکت آنتی ویروس Avast در این زمینه چندین گوشی اندروید را که از دکمه "بازگشت به تنظیمات کارخانه " استفاده کرده بودند مورد آزمایش قرار داد و توانست بیش از 40000 عکس ، هویت 4 صاحب قبلی گوشی ها، یک فرم وام تکمیل شده، بیش از 250 شماره دفتر تلفن و آدرس ایمیل ، بیش از 750 ایمیل و پیام کوتاه و بیش از 1000 سرچ گوگل را بازیابی نماید.

مانند کامپیوترهای شخصی، سیستم عامل موبایل واقعا فایل ها را پاک نمی کند و تنها با حذف نقاط در جدول فایل فضا را خالی نشان می دهد. در نهایت، انتظار دارد که بر روی فایل مطلب دیگری نوشته شود اما تا زمانی که این اتفاق بیافتد داده های پیشین وجود دارند و قابل دسترسی هستند.


3. تلفن شما نشتی اطلاعات دارد!
هنگامی که جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس های تلفنی مشخص شد، این آژانس تنها شماره تماس ها را جمع آوری می کرده و وارد اطلاعات شخصی افراد نشده است. دو دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد ثابت کردند که این مسئله درست نیست.

آنها نشان دادند که می توانند اطلاعات بسیار جزیی از زندگی مردم جمع آوری کنند. آنها توانستند حتی شماره سریال تلفن های درگیر در این مسئله، زمان و مدت مکالمه و موقعیت احتمالی را نیز به دست آورند.


4. مرورگر اینترنت شما، تاریخچه جستجوی تان را لو می دهد.
مرورگرها بسیار امن تر شده اند اما نه کاملا. در کنفرانس امنیت RSA سال 2014، بحثی با عنوان " آیا مرورگر شما یک کاربره است یا چند کاربره انجام شد. RSA اعلام کرد مشکل این است که مرورگرهای اینترنت داده های حساس و رفتارهای کاربری زیادی را در خود دارند که شخص ثالثی می تواند به بعضی یا همه ی آنها از طریق کوکی ها دسترسی پیدا کند.

مشکل حول تبلیغات هدفمند قرار دارد. سایت ها بیشتر از آنکه  تبلیغات تصادفی را که ممکن است برای شما جذابیتی نیز نداشته باشند ارائه کنند، آنها به تاریخچه جستجوی شما وارد می شوند و رفتار آنلاین شما را تحلیل می کنند و برهمین اساس تبلیغاتی را برای شما به نمایش می گذارند که جذاب تر هستند.


5. شما از طریق لایک های فیس بوکتان قابل شناسایی هستید.
آیا دوست فیس بوکی دارید که هرچیزی را که بر روی صفحه تان قرار می دهید لایک می کند؟ خوب او عملا درحال دادن همه ی اطلاعات خود به فیس بوک است.

مطالعه ای که در مجله PNAS (پیشرفت های آکادمی ملی علوم) منتشر شده است نشان می دهد که فیس بوک می تواند اطلاعات دقیقی از نژاد، سن، آی کیو، جنسیت، شخصیت، مصرف گرایی و دیدگاه های سیاسی کاربرانش با استفاده از تحلیل اتوماتیک لایک های فیس بوکشان به دست آورد.

به گزارش مجله خبری لحظه نما محققان در مرکز روانشناسی  کمبریج و تحقیقات مایکروسافت کمبریج داده هایی از 58000 کاربر فیس بوک آمریکا را تجزیه تحلیل کردند. آنها توانستند با دقت 88% جنسیت مرد و دقت 95% آمریکایی- آفریقایی بودن یا سفید پوست بودن و همچنین دقت 85% جمهوری خواه یا دموکرات بودن افراد را تشخیص دهند. همچنین مسیحی ها از مسلمان ها با دقت 82% و وضعیت تاهل با دقت 65% از یکدیگر متمایز شدند.


6. GPS شما می داند کجا بوده اید

GPS ها برای رانندگان واقعا مفید هستند. می توانید نزدیک ترین پمپ بنزین یا رستوران را بیابید و به راحتی دکمه "برو خانه" را بزنید و شما را هرجا که باشید به خانه خواهد برد. اما این تکنولوژی همچنین می داند که شما کجا بوده اید.

GPS ها اطلاعات بیش از دو هفته قبل را در خود نگه می دارند و الگوهای سفر روزانه را نیز حفظ می کنند و معمولا اگر افراد به طور تصادفی به بخش تاریخچه این وسیله نروند از این موضوع اطلاعی ندارند. این وسیله هر مسیری را که طی کرده اید و مکان هایی که توقف کرده و البته مدت زمان این توقف را برای مدتی در خود نگه می دارد. همچنین مسیرهایی را که جستجو کرده اید تا به آنجا بروید حفظ می کند. بنابراین برای دانستن اینکه خودرو کجا رفته است تنها کافی است به تاریخچه GPS  آن بروید.


7. Secret دیگر واقعا راز نیست.
برنامه ای برای تلفن همراه وجود دارد به نام Secret ( راز) که به شما این امکان را می دهد تا هرچیزی را از خطاهای کوچک تا اتفاقات بزرگی که در زندگی تان اتفاق می افتد اعتراف کنید. مردم گاهی اعترافات بسیار تعجب آوری را بر روی این برنامه میکنند و افراد دیگر در مورد آن نظر می دهند و حین انجام همه این کارها ناشناس باقی خواهید ماند.

خوب، به گفته سایت wired، کاملا هم ناشناس نخواهید بود. در اواخر ماه گذشته دو هکر کلاه سفید امنیتی اعلام کرده اند که راهی یافته اند تا اطلاعات شخصی هرکسی را که بر روی Secret اعتراف می کند به دست بیاورند.

درحال حاضر گفته می شود که این مشکل حل شده است. اما به یاد داشته باشید که: برنامه های اعتراف ناشناس مانند PostSecret، Whisper و Yik Yak ممکن است کاملا هویت شما را حفظ نکنند.


8. لامپ های شیکاگو شما را تحت نظر دارند.
اخیرا لامپ های خیابانی عرضه شده اند که گفت و گو ها را ضبط می کنند و حالا شهر شیکاگو می خواهد از چیزی شبیه آن استفاده کند.

به گزارش مجله خبری لحظه نما و به نقل از سایت تریبیون شیکاگو، این دستگاه ها قرار است در خیابان شیکاگو، که مسیری توریستی است و بسیاری از فیلم های هالیود نیز آنجا فیلم برداری شده است نصب شوند.این لامپ ها که ظاهری شیک هم دارند قرار است کیفیت هوا، میزان نور محیط، مقدار صدا، گرما و باد را اندازه گیری کنند. آنها همچنین تعداد افراد حاضر در خیابان را نیز از طریق اندازه گیری سیگنالهای وایرلس بر روی موبایلشان اندازه گیری خواهند کرد.

اسکن کردن هر گوشی هوشمندی که رد می شود؟ اصلا امکان ندارد وارد حریم خصوصی فرد بشوند به خصوص وقتی دکل های تلفن همراه مرموزی نیز در هرجای کشور سر در می آورند و اصلا کسی نمی داند متعلق به کدام شرکت هستند.


9. Google maps بر روی اندروید درحال دنبال کردن شماست.
بیاید واقع بین باشیم، گوگل حالا اطلاعات بسیار زیادی از کاربران کروم و جی میل خود دارد پس اصلا جای تعجب ندارد. اگر google maps بر روی گوشی اندرویدتان دارید، این برنامه تمام حرکات شما را ثبت و دنبال می کند و تاریخچه آن را براساس تاریخ و مکانی که بوده اید نیز نگه می دارد.
کاربران اندروید می توانند به این لینک بروند https://maps.google.com/locationhistory/b/0 و تمام مکان هایی را که در چند هفته گذشته بوده اند ببینند.

این امکان وجود دارد که آن را خاموش کنید. در گوشی هوشمندتان به تنظیمات بروید و سپس location بعد گزینه Google Location Reporting را انتخاب کنید و سپس آن را خاموش نمایید.


10. LG شما را مجبور می کند بین حریم شخصی و تلویزیون هوشمند یکی را انتخاب کنید.
اخیرا مشخص شده است که یک تلویزیون هوشمند ال جی جاسوسی صاحب اش را می کرده است. یکی از کاربران سایت TechDirect نیز در کامنت خود نوشته به دلیل این که او حاضر به امضای برگه سیاست های حریم خصوصی ال جی نشده است دیگر نمی تواند به برنامه های مبتنی بر شبکه تلویزیون ال جی اش دسترسی داشته باشد.

ال جی به وضوح اعلام کرده است: " مجبور نیستید که با سیاست های حریم خصوصی ما موافق باشید اما همه امکانات تلویزیون هوشمند برای شما فراهم نخواهد بود"


11. کنتورهای الکترونیک هوشمند می دانند چه زمانی کسی خانه نیست
کاربران خیلی از کنتورهای هوشمند استفاده نمی کنند اما شرکت های الکترونیکی چرا. اسکنرهای هوشمند خواندن کنتور را با استفاده از ارسال یک سیگنال راحت تر می کنند.
اما مشکل این وسایل از دو جنبه است: اول اینکه این سیگنالها دائما ارسال می شود نه فقط زمانی که یک اسکنر کنتور در نزدیکی است. دوم، سیگنالها معمولا رمز گذاری شده نیستند. بنابراین هر کسی که یک وسیله خواندن کنتور را بدزد یا هک کند می تواند ببیند که چه زمانی استفاده از برق کاهش می یابد که احتمالا نشان دهنده ی این است که کسی خانه نیست.
و اصلا لزومی ندارد حتما یک دزد نزدیک شما باشد. در سال 2012 یک استاد دانشگاه متوجه شد که می تواند سیگنالهای رمز گذاری نشده ای را از فاصله 300 متری نیز بخواند.


12. توئیتر و اینستاگرام
هر گاه مطلبی به اشتراک می گذارید مکان شما را لو می دهند.

بیشتر مردم نمی دانند که توئیتر و اینستاگرام هر دو از تگ زنی جغرافیایی برای هر چیزی که ارسال می کنید استفاده می کنند. تگ زنی جغرافیایی روشی است که از طریق آن عرض و طول جغرافیایی عکسی را که ارسال کرده اید نگه می دارد.در واقع همین مسئله باعث یک جنجال جهانی شد.

در جولای گذشته، یک سرباز روسی یک تعداد عکس سلفی از محل کارش ارسال کرد و از آنجایی که گزینه " ارسال عکس به نقشه" را فعال کرده بود هنگامی که عکس ها را بر روی اینستاگرام می گذاشت موقعیت او مشخص می شد. یکی از آنها او را بر روی یک پرتاپ کننده موشک ضد هوایی Buk نشان داد همان وسیله ای که برای حمله به پرواز مالزیایی شماره 17 استفاده شده بود. عرض و طول جغرافیایی او نشان داد که در اکراین است درحالی که رئیس جمهور روسیه پوتین حضور سربازان روسی در اکراین را رد می کرد.

منبع: مجله خبری لحظه نما

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد