دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

 اینترنت را گران نفروشید!

به پایان برسد. مطابق صحبتهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همراه اول و ایرانسل با کسب مجور لازم از رگلاتوری می‌توانند از این پس خدمات نسل سوم یا G3 و همین‌طور نسل چهارم مخابراتی موسوم به «LTE» به مشترکان خود ارایه کنند.
این دستورالعمل و ارایه مجوز از سوی جناب واعظی را باید سرآغاز انقلاب نوین ارتباطی در کشور دانست، چون تا پیش از این رسم بر این بود که نسل جدید مخابراتی مدتی در کشور ارایه می‌شد و سپس زیرساختها برای ارایه خدمات نسلهای جدیدتر آماده می‌شد و همین مسأله موجب عقب ماندگی کشور از این منظر در دنیا و همین طور نارضایتی میلیونها ایرانی می‌شد که چشم انتظار داشتن دسترسی به استانداردهای جهانی در عرصه مخابرات بودند. مثلا در نظر بگیرید در کشورهای عربی همسایه و همین طور کشور بحران زده عراق اپراتوری به نام «زین» از 2 سال پیش خدمات نسل چهارم را ارایه می‌کند!


ناتوانی‌های یک اپراتور!
وقتی حدود دو سال و نیم پیش رایتل با مدیریت سازمان سرمایه گذاری تأمین اجتماعی وارد عرصه تلفن همراه شد، خیلی‌ها براین نکته تأکید داشتند که این اپراتور به جای ارایه خدمات نسل سوم از همان ابتدا زیرساخت را برای ارایه نسل چهارم مهیا کند، اما تغییرات مدیریتی بی شمار در سازمان تأمین اجتماعی و همینطور برخی کم کاری‌ها از سوی این اپراتور، سبب شد تا نه تنها این امر رخ ندهد که همان نسل سوم هم با هزینه ای بالا و به صورت بسیار بد در اختیار ایرانیان قرار گیرد. به عنوان نمونه نداشتن پوشش مناسب آنتن در شهرهای بزرگی همچون مشهد - بعد از دو سال و نیم همچنان مناطقی از این کلانشهر از پوشش داخلی بی بهره هستند- یا نداشتن دفتر مرکزی به عنوان نمایندگی رسمی و البته هزینه‌های گزاف بابت استفاده از خدمات G3، سبب شده بود استقبال زیادی از این اپراتور رخ ندهد و کار به جایی رسید که اگر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مصوبه 186 (رومینگ ملی) را تصویب نمی‌کرد و البته دو اپراتور دیگر آن را نمی‌پذیرفتند، شاید آینده رایتل نیز مانند تالیا می‌شد و خیلی زود از یادها می‌رفت!
از موارد اصلی مورد بحث در این مصوبه، ارزان شدن 20 تا 30 درصدی قیمت اینترنت برای مصرف کنندگان، اجرای رومینگ ملی برای اپراتورهای مخابراتی (جابه‌جایی شماره بین اپراتورها) و چند مورد دیگر است. رومینگ ملی بدان معناست که اگر مشترک رایتلی در نقطه‌ای از کشور باشد که این اپراتور آنجا پوشش دهی ندارد، با استفاده از این رومینگ به یکی از اپراتورهای انتخابی که مشترک در ابتدا مشخص کرده متصل خواهد شد و از آنتن آنها استفاده می‌کند و در نتیجه با هزینه آن اپراتور از خدمات مخابراتی استفاده خواهد کرد.


نسل 3 همچنان گران است
اما حالا که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان رگلاتوری مجوز ارایه نسل چهارم را هم به اپراتورها داده اند، آنها چه برنامه ای دارند؟ حمیدرضا نیکوفر قائم مقام شرکت ارتباطات سیار ایران دراین باره به فارس گفته است: «احتمالا چند سالی در نسل 3 خواهیم ماند و سپس به نسل 4 وارد می‌شویم.»
این در حالی است که تاکنون رایتل دراین باره اظهار نظری نکرده و ایرانسل هم در وبسایت رسمی خود تنها به ذکر این نکات بسنده کرده است که: «صرفا با حضور در مناطق تحت پوشش، می‌توانید از کیفیت متمایز این خدمات بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید، علامتهای 3G،H+ ،H و حتی G4 و LTE روی نمایشگر تلفن همراه نشان می‌دهد که شما در شبکه اینترنت پهن باند همراه هستید.» یکی از ایرادها به رایتل، دریافت هزینه‌های بسیار بالا برای استفاده از خدمات این اپراتور در دوران انحصار بود. به عنوان نمونه استفاده از اینترنت حرفه ای 1مگابیت برثانیه با حجم 2 گیگابایت و مدت زمانی 30 روز در دوران انحصار معادل 32هزار تومان هزینه داشت! البته آنها با شکسته شدن دوران انحصار کمی قیمتهای خود را تعدیل کرده اند و مطابق اعلام این اپراتور روی وبسایت رسمی اش، قیمت این بسته اینترنتی به 23هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
همراه اول هم که مطابق برخی اخبار گفته می‌شد برای دریافت مجوز ارایه خدمات نسل سوم دچار مشکل شده، روز جمعه 31 مردادماه خبری را منتشر کرد که در آن تعرفه‌های این شرکت و مناطق تحت پوشش آزمایشی خدمات نسل سوم معرفی شده بود. برپایه آن خبر می‌شد مقایسه ای میان تعرفه‌های اعلام شده و رایتل انجام داد که جدول آن را در پایان مطلب ملاحظه می‌کنید.
قیمت بسته سمت راست متعلق به همراه اول و سمت چپ مربوط به رایتل است.
باید اشاره کرد ایرانسل با اینکه 2 هفته از ارایه خدمات آزمایشی اش می‌گذرد، همچنان از اعلام تعرفه نهایی خودداری کرده و به همین دلیل در جدول بالا جایی ندارد، ولی با این حال همچنان هزینه استفاده از خدمات نوین مخابراتی برای مشترکان گران است و در شرایطی که دنیا به سوی استفاده از نسل پنجم مخابراتی حرکت می‌کند، ایرانیان باید برای اینترنت 128کیلوبیت برثانیه که جایگاهی در محدوده اینترنت پرسرعت ندارد، هزینه گزافی بپردازند.
جالب اینجاست که روز شنبه یکم شهریور و به دلایل نامعلومی خبر اطلاعات مربوط به تعرفه نسل سوم همراه اول از وبسایت شرکت ارتباطات سیار ایران برداشته شد، آن هم در شرایطی که خبرگزاری‌های رسمی کشور برپایه همان خبر، اقدام به اطلاع رسانی به مردم کرده بودند. در اطلاعیه همراه اول دراین باره آمده است:« همراه اول بسترهای فنی را برای ارایه نسلهای بالاتر تلفن همراه آماده کرده است و ارایه اینترنت پرسرعت این اپراتور با نام تجاری «نوترینو»، تنها پس از دریافت مجوز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امکان پذیر است. بتازگی برخی رسانه‌ها در خصوص ارایه خدمات نسل 3 همراه اول و تعرفه‌های آن اخباری منتشر کرده اند که اعلام می‌شود هر نوع اعلام تعرفه و ارایه سرویس جدید، تنها پس از دریافت مجوزهای لازم، به صورت رسمی توسط شرکت ارتباطات سیار ایران، انجام می‌شود.»


کام مردم را شیرین کنید
به هر حال با اینکه دوران انحصار رایتل در ارایه خدمات نسل سوم به پایان رسیده و مطابق اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و البته مدیران عامل اپراتورها این خدمات از هفته دولت باید در دسترس عموم قرار گیرد، اما همچنان طرحهای آزمایشی این شرکتها درحال اجراست و مشخص نیست از چه زمانی استفاده از اینترنت پرسرعت نسل سوم فراگیر می‌شود. باید در این بین درنظر داشت که مطابق اعلام ایرانسل و همراه اول، مشترکان برای استفاده از این خدمات به تعویض سیم کارت خود نیاز ندارند و تنها باید تلفن آنها از نسل سوم مخابراتی پشتیبانی کند. در این بین البته مشترکان امیدوارند که این اپراتورها با رعایت مصوبه 186 و همچنین گوش سپردن به تأکیدهای محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ارایه خدمات با کیفیت بالا به ایرانیان، هزینه‌های معقولی را در برابر ارایه نسلهای سوم و چهارم مخابراتی دریافت کنند تا کام مردم براستی شیرین شود.

http://dornews.com/newsdetails.aspx?news=3273283

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد