یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

من از پخت و پز می ترسم!

بسیاری از ما از برخی غذاها و میان وعده ها دوری می کنیم اما هستند افرادی که حتی دیدن عکس یک نوع غذا می تواند در آن ها حمله ترس ایجاد کند.

 

این بیماری برای خانم های خانه دار خطرناک است

من از پخت و پز می ترسم!

  لحظه نما:بسیاری از ما از برخی غذاها و میان وعده ها دوری می کنیم اما هستند افرادی که حتی دیدن عکس یک نوع غذا می تواند در آن ها حمله ترس ایجاد کند. سختی کار برای این افراد آن است که ترس در آن ها در سطح ناخودآگاه است بنابراین غلبه بر آن مشکل تر به نظر می رسد. شاید فردی که هیچ تجربه ای از آشپزی ندارد از نوع خفیفی از ترس از آشپزی رنج بکشد. ترس می تواند به این صورت باشد که فرد بخواهد دستور پخت های جدید را امتحان کند ولی وقتی زمان کم می آورد احساس ضعف در پخت و پز پیدا کند. وعده های غذایی آشنا مثل ماکارونی و همبرگر بدون مشکل است اما به نظر می رسد فاصله زیادی بین میل به آشپزی و انجام آن وجود دارد. همین نوع پرهیز و اضطرابی که در آشپزی به وجود می آید، فوبیای آشپزی نام دارد، ترسی که خیلی ها به آن مبتلا هستند.

ترس از آشپزی چیست؟

این نوع ترس، ترسی عجیب از آشپزی نامیده می شود که از کلمه ای یونانی به معنی شخص ماهر در آشپزی گرفته شده است. اگر فردی تنها زندگی کند این آشفتگی می تواند منجر به غذا خوردن ناسالم شود. افراد رنج برده از این نوع ترس، شدیدا از افراد ماهر در آشپزی می ترسند و احتمالا این ترس و احساس بی کفایتی، ریشه و علت خیلی از آشفتگی هاست. ترس از پخت و پز می تواند اشکال متفاوتی داشته باشد برخی افراد تنها ترس از آشپزی برای گروه بزرگی از افراد را دارند. در مقابل افرادی هستند که حتی از درست کردن یک تخم مرغ برای خودشان وحشت دارند. ترس از آشپزی بسیار شایع است هرچند زمانی که شدید می شود، در زندگی روزانه اختلال ایجاد می کند.

علت چیست؟

اغلب افرادی که دچار فوبیای آشپزی هستند تجربه ای ناخوشایند را در گذشته داشته اند اما ذهن می تواند ترس بدون پایه و اساس را رقم بزند. افرادی که در معرض خطر بیشتری در مواجهه با این نوع ترس هستند شامل افراد مبتلا به نارسایی غده آدرنال افراد مبتلا به ترس و اضطراب و مبتلایان به اختلالات روانی هستند.

انواع ترس از آشپزی

بیشتر افرادی که از پخت و پز وحشت دارند از یک یا دو عنصر یا در نهایت از نتیجه کار وحشت دارند. اما مهمترین نوع آن ترس از ایجاد بیماری است. درست است که تعدادی از بیماری ها ناشی از موادغذایی است اما این ترس در افرادی بیشتر دیده می شود که هیچ استدلالی از قوانین موادغذایی ندارند یا وقت زیادی را به مطالعه درباره بیماری های ناشی از موادغذایی می گذرانند. ترس از ایراد فنی غذا یکی دیگر از انواع فوبیای آشپزی است که به عوامل زیادی تقسیم می شود. این افراد به توانایی خود اعتماد ندارند و در نهایت می ترسند که غذای شان شور یا بی نمک شود. ترس از قیافه غذا هم برای برخی از آشپزها ایده آل گرا وجود دارد. آن ها مدام نگرانند که لیوان لک نداشته باشد و غذا در کنار بقیه عوامل سرواز جمله دستمال سفره و قاشق و چنگال ظاهر مناسبی داشته باشد. برخی دیگر هم ترس از دستور پخت دارند و خیال می کنند روش پیچیده و سختی برای آشپزی پیش رو دارند.

علائم آن چیست؟

لحظه نما:هر فرد مبتلا علائم متفاوتی دارند زیرا علت اصلی مشکل که الگوی تفکر، تصاویر، فیلم ها و صداهایی که به طور معناداری با آشپزی همراه است برای هر فرد متفاوت است. اما برخی علائم وجود دارد که در اغلب افرادی که مبتلا به ترس هستند دیده می شود. یکی از این علائم احساس اضطراب غیرقابل کنترل در زمان فکر کردن با مواجهه با غذاست.

فردی که دچار این نوع فوبیاست هر کاری انجام می دهد تا از پخت و پز جلوگیری کند و در نهایت به دلیل داشتن اضطراب نمی تواند عملکرد طبیعی داشته باشد. فرد مبتلا ممکن است دانش لازم را نسبت به ترس بی دلیل یا اغراق آمیزش داشته باشد اما در کنترل آن ناتوان است. به طور کلی علائم این نوع فوبیا می تواند ذهنی، عاطفی یا فیزیکی باشد. از جمله علائم فیزیکی نیز می توان به سرگیجه، لرزش، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب، تعریق و درد قفسه سینه اشاره کرد.

چرا مهم است؟

پخت و پز می تواند شما را به یک خورنده آگاه تبدیل کند. رستوران ها هیچ لطفی به دور کمر شما نمی کنند آن ها به دنبال خلق غذاهایی هستند که در نهایت به نظر می رسد چندان سالم نیستند. وقتی برای خودتان آشپزی می کنید دقیقا می دانید که چه چیزی می خورید و کدام مواد به شما انرژی لازم را می دهند. علاوه بر این وقتی شما آگاهانه آشپزی می کنید یاد می گیرید که چگونه از ادویه جات و نمک به اندازه مناسب استفاده کنید این به شما کمک می کند در هماهنگی بین عطر و طعم غذا حرفه ای تر برخورد کنید و بیشتر از غذا خوردن لذت ببرید.

چطور درمان می شود؟

بسته به شدت آن، ترس از آشپزی می تواند به روش های گوناگونی درمان شود. اگر فرد دچار ترس شدید است به طوری که زندگی اش محدود شده باید از روش های رفتار شناختی به منظور از بین رفتن این ترس استفاده کند. یکی دیگر از کارهایی که می توان انجام داد جایگزین کردن ترس با صحبت های مثبتی است که فرد با خود انجام می دهد.دارو نیز در برخی مواقع می تواند این نوع ترس را تحت کنترل درآورد. زمانی که فرد تحت تاثیر ترس نیست بهتر است به یادگیری و تمرین مهارت های آشپزی جدید بپردازد. با این حال مجبور کردن خود برای مقابله با ترس می تواند همه چیز را بدتر کند. توجه به این نکته بسیار مهم است که پیش از هر چیز از لحاظ روانی آمادگی مقابله با ترس وجود داشته باشد.

عوارض آن کدام است؟

بسیاری از افرادی که به انواع خفیف یا متوسط این نوع فوبیا مبتلا هستند با اجتناب از عناصری که آن ها را عصبی می کند، با آن مقابله می کنند. با این حال برخی از انواع این ترس می تواند اثرات نامطلوبی بر زندگی داشته باشد. زندگی با هر نوع فوبیایی در نهایت می تواند منجر به عوارض مختلفی مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی شود.

علاوه بر این، آشپزخانه نقش عاطفی مهمی در زندگی بسیاری از مردم بازی می کند و به همین دلیل ترس از آشپزی ویرانگر است. بسیاری از خانواده ها و دوستان برای وعده های غذایی به ویژه در تعطیلات دور هم جمع می شوند. بنابراین چنین حوادثی می تواند حس بی دست و پایی به فردی که دچار این نوع ترس است بدهد. برخی دیگر از آشنایان به نوبت میزبان مهمانی های شام یکدیگر می شوند و ناتوانی در مقابله با این ترس می تواند احساس نامطلوبی را در فرد ایجاد کند.

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد