یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 1 توسط 0 نفر)

تا ۲ ساعت بعد از ورزش غذا نخورید

تا ۲ ساعت بعد از ورزش غذا نخورید

ورزش کردن، همیشه با هدف حفظ سلامت انجام نمی شود. برخی از افراد، در کنار رژیم های لاغری خود، ورزش های منظم و روزانه ای را هم در برنامه شان می گنجانند تا روند کاهش وزن سریع تر و بهتری داشته باشند...

 

ورزش کردن، همیشه با هدف حفظ سلامت انجام نمی شود. برخی از افراد، در کنار رژیم های لاغری خود، ورزش های منظم و روزانه ای را هم در برنامه شان می گنجانند تا روند کاهش وزن سریع تر و بهتری داشته باشند...

 

نکته مهم در مورد این افراد، این است که باید موارد تغذیه ای خاصی را هم در طول رژیم درمانی همراه با ورزش رعایت کنند. دکتر احمد باقری مقدم، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در «سفره سالم» این هفته به افرادی که با قصد لاغری ورزش می کنند، می گوید چطور برنامه غذایی و ورزشی خود را با یکدیگر هماهنگ کنند.

 

 

بهترین ورزش هایی که برای کاهش وزن در کنار رژیم درمانی توصیه می شوند چه نوع ورزش هایی هستند؟

 

تمام افرادی که می خواهند وزن خود را هرچه سریع تر و با روند بهتری پایین بیاورند، باید انجام دادن ورزش های مرتب و روزانه را هم درکنار یک رژیم غذایی درست و اصولی در دستور کار خود قرار دهند. ما به چنین افرادی توصیه می کنیم بیشتر به سمت انجام دادن ورزش های هوازی و چربی سوز بروند تا کاهش وزن ایده آل تری داشته باشند.

 

منظورتان از ورزش های هوازی چیست؟

 

ورزش های هوازی، آن گروه از ورزش هایی هستند که ماهیت استقامتی دارند و با تعریق زیاد و مصرف بالای چربی بدن همراه هستند. دویدن، دوچرخه سواری، شنا و حتی دوره های ایروبیکی که در باشگاه های مختلف برگزار می شوند، جزو ورزش های هوازی هستند.

 

آیا درست است که بسیاری از مربی ها به افرادی که با قصد لاغری، ورزش های هوازی انجام می دهند، می گویند باید آب فراوان در طول ورزش مصرف بکنند؟

 

بله، بهتر است بدانید که ما به تمام افرادی که رژیم های لاغری دارند چه آنهایی که ورزش می کنند و چه آنهایی که ورزش نمی کنند توصیه می کنیم مصرف آب کافی و فراوان را در طول روز فراموش نکنند. کاهش سطح آب بدن در طول دوره های رژیم درمانی و ورزشی، باعث کم شدن آب زیرپوستی و از دست رفتن شادابی و سلامت پوست می شود. از طرف دیگر، افراد ورزشکار و آنهایی که در کنار رژیم لاغری، ورزش هم می کنند به دلیل تعریق فراوانی که در طول فعالیت فیزیکی روزانه خود دارند، مقدار بیشتری از آب بدنشان را از دست می دهند. با این حساب، مصرف آب و سایر مایعات هم در طول روز و هم در طول ورزش به افرادی که ورزش را با قصد لاغری انجام می دهند، قطعا توصیه می شود.

 

یعنی محدودیتی در مصرف آب برای این گروه از افراد وجود ندارد؟

 

معمولا نه. البته در برخی از موارد، گروهی از افراد در مصرف آب ساده افراط می کنند و باعث رقیق شدن املاح بدنشان می شوند. این مساله می تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد بکند. افرادی که رژیم لاغری دارند، می توانند در طول روز، حدود ۷ ۶ لیوان آب بنوشند. این افراد اجازه نوشیدن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی سی آب، یک ساعت قبل از ورزش را هم دارند. چنین افرادی باید بعد از هر ۲۰ دقیقه ورزش کردن هم حدود ۱۰۰ سی سی آب و مایعات بنوشند. اگر فردی بخواهد بیش از این میزان آب بنوشد، می تواند مقداری از تشنگی خود در طول روز با مصرف آبمیوه های طبیعی و تازه برطرف کند تا دچار رقیق شدن املاح در بدنش نشود. افزودن کمی آبلیمو به آب ساده هم می تواند باعث رفع عطش و رسیدن املاح بیشتری به بدن بشود.

 

چرا معمولا به افرادی که با قصد لاغری ورزش می کنند، توصیه می شود تا ۲ ساعت بعد از ورزش چیزی نخورند؟

 

چون بهترین زمان برای بیشترین جذب مواد غذایی و انرژی حاصل از آن، حدود

۱ تا ۲ ساعت بعد از ورزش کردن است. یعنی اگر شما تا ۲ ساعت پس از ورزش، هرنوع خوراکی و ماده غذایی ای بخورید، کالری آن به سرعت جذب بدنتان می شود. به همین علت هم ما معمولا به ورزشکاران حرفه ای، توصیه می کنیم تا ۲ ساعت بعد از ورزش، خوردن مواد غذایی مختلفی را در برنامه خود داشته باشند اما به افرادی که با قصد لاغرشدن ورزش می کنند، می گوییم حدود ۲ تا ۴ ساعت بعد از اتمام فعالیت های فیزیکی شان، چیزی نخورند تا انرژی بالایی جذب بدنشان نشود و لطمه ای به برنامه رژیم درمانی شان نخورد.

 

آیا مصرف خوراکی های خاصی پیش از ورزش کردن هم توصیه می شود؟

 

ورزش های هوازی که برای کاهش وزن انجام می شوند، باید حدود یک ساعت طول بکشند. معمولا احتمال افت قند خون در طول فعالیت های ورزشی وجود دارد؛ به خصوص برای افرادی که رژیم های لاغری هم دارند و مواد غذایی کمتر و سبک تری در طول روز مصرف می کنند. ضمن اینکه ممکن است این افراد با کاهش سطح هوشیاری، تعریق فراوان و افزایش ضربان قلب هم در طول ورزش مواجه بشوند. به همین خاطر هم توصیه می شود افرادی که با هدف لاغری ورزش می کنند، حدود یک ساعت قبل از شروع فعالیت های فیزیکی شان، حجم کمی از یک ماده قندی شیرین مانند خرما را استفاده بکنند.

 

رابطه قند، ورزش و لاغری

 

توصیه به مصرف مواد غذایی مختلف در ورزشکاران حرفه ای و آنهایی که با قصد لاغری ورزش می کنند، کاملا متفاوت است. مثلا ما به ورزشکاران حرفه ای توصیه می کنیم که شب قبل از ورزش، کربوهیدرات های پیچیده مانند مواد غذایی نشاسته ای را مصرف کنند. این افراد باید یک ساعت قبل از ورزش هم کربوهیدرا ت های ساده و شیرینی مانند مربا، شیرکاکائو یا موز بخورند. این در حالی است که گروه دوم یا آنهایی که با قصد لاغری ورزش می کنند، باید مواد قندی و کربوهیدرات ها را تا حد نیاز و به اندازه ای که متخصص تغذیه شان توصیه کرده است، مصرف بکنند. این توصیه هم کاملا فردی است و نمی توان برای تمام افراد، نسخه واحدی در این زمینه پیچید.

لیلی افروغ

توصیه دکتر احمد باقری‌مقدم برای کنترل وزن

 

 

منبع: سایت آفتاب

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد